Tillbaka från semestertrippen

Äntligen hemma igen efter nästan 350 mil i bil och en dryg vecka på resande fot. Men så mycket jag hunnit med. Första anhalt var Stockholm och loppisrace (resultatet i förra inlägget). Sen blev det Göteborg och ett besök på brorsans grav där vi planterade några blommor. Känns skönt att ha varit dit i alla fall då det var längesen nu. Det är ju inte nästgårds.

Efter det blev det en tur till Ullared (äntligen fick jag komma dit!) och lite shopping, jag hade förväntat mig att jag skulle bränna rejält med pengar där men så farligt blev det faktiskt inte, men jag fyndade en vinterjacka, lite gardiner och annat. En övernattning där i en av deras stugor och sedan vidare till  Trelleborg där vi stannade över natten på ett jättemysigt pensionat.

Trelleborg

På morgonen så tog vi färjan över till Rostock och jag var livrädd för det blåste på rätt bra, men vi kom fram och sambon tog oss till hotellet som låg mitt inne i stan. Jag måste säga att han är en hejare på att köra, han letar sig fram överallt utan problem. Bara en kort bit från hotellet fanns ett köpcentra (som jag tillbringade en del tid i..)

KTC

Sen drog hela gänget iväg en kväll till en medeltidsresturang där det serverades anka, bröd och fan vet allt som då skulle ätas på medeltida vis (med fingrarna). Också var det två trubadurer som gick runt och spelade och drog igång folket. Det var en upplevelse. Och ska ni till Rostock så rekommenderar jag ett besök på det stället som hette Petrikeller.

Petrikeller

På natten när vi skulle därifrån gick vi dock lite vilse men det var skönt väder och kul att se stan så vi traskade på tills vi kom hem. Sen var det bröllop på slottet på lördagen, så vi for dit där vi hade en svit som väntade. Makalöst fina rum, tyvärr blev det inga bra kort därifrån då brudgummen och hans bestman (sambon) lyckades hiva in alla grejer där innan jag hann fota. Men vilket slott!

slottet

Och vilket bröllop! Bruden var vacker som en dag med en riktig prinsessklänning, här kommer hon med sin far nedför trappan.

bruden

En trevlig fest på kvällen och sen var det dags att hoppa i kojs för vi skulle ju åka med färjan dagen efter. På morgonen kollade jag väderförhållandena och det skulle blåsa än mer på hemvägen så jag vägrade åka färja. Sambon har ett tålamod av guld med mina nycker så han sa bara att “då kör vi istället genom Tyskland och Danmark”. Så det blev en massa mil….

Väl i Sverige igen så var vi ganska trötta så vi letade upp nån sovplats i Ljungby. Jag som varit rädd att det spökade på slottet lyckades med konststycket att hitta nåt vandrarhem på en gammal prästgård från 1800-talet….

prästgård

Sedan ägnades gårdagen att åka bil i 96 mil. Gissa om det var skönt att komma hem? Jag såg framför mig en lugn kväll där vi skulle slöa i soffan, men då kom ju norrskenet så jag var “tvungen” att vara ute och fota till halv ett på natten….

Norrsken 2

norrsken 3

Nåja nu är vi hemma och det har varit en himla kul vecka med många upplevelser. Men det stämmer verkligen med ordspråket “Borta bra men hemma bäst”. Inte ens en säng på slottet kan jämföras med den egna. Och gissa hur mycket jag saknat svensk mat, förlåt alla tyskar men jag var verkligen inte överens med er matkultur…

Det här inlägget postades i Livet hos oss och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tillbaka från semestertrippen

1. Whitelady7-Eva skriver:

Härlig resa! Och vilket avslut med norrskenet 🙂

2. Svart-Malin skriver:

Wow! Den där sambon går inte av för hackor han. 🙂

Jag fnissade en aning åt trubadurerna någonstans mitt  i, inte för att det var något fel på dem utan tvärtom,  entusiasmen var det inget fel på och att stämningen var hög på festen går inte att ta fel på.

Vad var det för fel på den tyska maten förresten?
    Det är så många år sen jag var i Tyskland (eller Västtyskland som det var då) att jag inte riktigt minns maten. Jag minns att det var omöjligt att få en middag med kokt potatis, det fanns bara pommes frites som jag avskydde, och så minns jag att jag gjorde bort mig totalt en gång när jag beställde frukost på tyska och det blev helfel. 🙁
    Jag minns att jag inte gillade maten där men jag kommer inte ihåg varför, förutom pommes fritsen då. Kan det ha varit all sauerkraut kanske.

Synd att ni inte hann med en omväg hem till mig. Då hade det serverats fyllda paprikor med sallad, klyftpotatis och gräddfilssås hade jag tänkt mig. Du får ha det tillgodo. 🙂

Vandrarhemmet ser ju bara så mysigt ut! Ja det där det inte spökade trots att det var en gammal prästgård alltså.

Hemma bäst tycker jag också. Norrskenet sa väl allt om den saken!

3. Catta skriver:

WL: Ja verkligen kul resa och norrskenet var liksom den perfekta ”välkommen hem”-grejen 🙂

Svart-Malin:Nä han har väldigt tålamod med mina nycker får jag säga 😀
    Alltså såserna var helmysko, verkar vara gjorda på bara vatten så dom var så där slemmiga. Och eftersom jag behöver ha en massa sås så blev det problem, har säkert gått ner flera kilo nu. Sen hade dom kronärtskockor i och alla möjliga konstiga saker. Och den där rödkålen som var till allt! Men på medeltidsresturangen hade dom potatis i alla fall 😀

Ja det var en till vi tänkt att svänga förbi hos också men innan hann vi inte med oss och efter var vi helt slut och ville bara hem, men vi hade förmodligen uppskattat maten MASSOR, så den får vara innestående ! Prästgården var mysig och jättefina möbler där också, och jag hade ärligt talat mer kryp på slottet än där så det kanske inte var så många spöken där ändå 🙂

4. T skriver:

Jag tycker pizzan smakar likadant i Tyskland som i Sverige. 🙂 Ibland blir det Kinamat. Smakar likadant det också. Skämt åsido det finns god tysk mat också men man måste veta vad maträtterna heter på tyska. Immer gutes Essen, wenn Sie wissen, was Sie wollen. Idag är det körigt i trafiken mellan Puttgarden och Rödby. Ni åkte nog hem i sista rappet.

5. Catta skriver:

T: Den åt jag inte, sambon åt på Pizza Hut dock och klagade inte 🙂
    Även om jag visste vad det var så såg mycket så ”slemmigt” ut så jag hade nog inte fått i mig det!

6. T skriver:

Pizza Hut är samma som i Sverige men ”riktig svensk” pizza fixar de där också. 🙂 Annars är korv i currysås med strips många tyskars favoriträtt plus allt som är panerat, stekt eller friterat. Vägkrogar kan vara rätt tråkiga överlag. Jag försöker hitta kina- eller italienska restauranger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

<----Välj en bildfil (JPG)

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.